Chelsea kwam er in haar tussenhalfjaar achter wie ze was en wat ze wilde

CB-student Chelsea de Fretes zit inmiddels in haar laatste jaar van de studie. Ze vulde een half jaar van die studiejaren met uiteenlopende activiteiten. Ze trok naar Valencia en volgde daar naast een Spaanse taalcursus ook een programma over zelfontwikkeling. Zo leerde ze zichzelf goed kennen, en ontdekte ze iets dat ze echt graag wilde: ondernemen. En zo werd het zaadje gepland voor wat nu haar eigen onderneming is: ze vertelt verhalen van andere ondernemers met grafische vormgeving en het produceren van podcasts. “Terwijl ik op een massagetafel lag, kwam de naam al naar boven. Hipnotice, het staat voor hip en herkenbaar.”

Chelsea wilde graag een periode naar het buitenland, maar vond een half jaar toch een beetje lang. Ze besloot een half tussenjaar te nemen. Deze tijd benutte ze om haar droom te vervullen, ook even naar het buitenland te gaan én zichzelf beter te leren kennen. “Ik ben eerst twee maanden naar Valencia gegaan. Daar ben ik erachter gekomen wat ik echt belangrijk vind. Voordat ik wegging, was ik echt alleen maar aan het werk of bezig met mijn studie. In Valencia besloot ik dat bij thuiskomst ik meer wilde gaan genieten.” 

Ondernemerschap 

Door het half jaar waarin Chelsea zich verder ontwikkelde, werd het haar duidelijk dat ze vrijheid en flexibiliteit zocht in haar werk. “De ouders van mijn vriend hebben een eigen bedrijf. Dat maakte me nieuwsgierig naar het ondernemen en alles wat daarbij komt kijken. Wat mij inspireerde, zijn de jonge hippe, creatieve bedrijven in het westen. In Twente mis ik zulke bedrijven. Dat zette mij ertoe om voor mezelf te beginnen. Bedrijven zoals Extra Saus, Pienpino en Club Fiore, die opgericht zijn door andere jonge Twentse meiden, zijn daarin voor mij een voorbeeld. Het is mijn droom dat mijn bedrijf ook tot zoiets uitgroeit.” 

Pionieren 

Op natuurlijke wijze kreeg het idee steeds meer vorm en zo werd Hipnotice geboren, het bedrijf van Chelsea waar ze grafische vormgeving verzorgt en podcasts maakt. “Ik was op bezoek bij mijn vriend op Curaçao en ineens, terwijl ik op een massagetafel lag, kwam de naam al naar boven. Hipnotice, het staat voor hip en herkenbaar.”

“Ik wil bedrijven laten opvallen. Bedrijven laat ik ‘zien’ met grafische vormgeving en ‘horen’ door een podcast. Dit was precies het moment waarop ik ook aan mijn minor begon. Ik koos voor de minor Start up Ondernemer van het Saxion Centrum voor Ondernemerschap.” Tijdens deze minor leerde Chelsea veel over de zakelijk kant van het ondernemen. Ze zocht alles zelf uit, kocht podcast-apparatuur en begon haar eigen podcast ‘Brandbuilders’. In deze podcast interviewde ze medestudenten van de minor. “Zelf luister ik ook vooral naar businessgerelateerde podcasts”. 

Benieuwd naar hele verhaal van Chelsea? Lees het hele interview via Saxion.nl. Eerder liep Chelsea stage bij het mediamerk van Chantal Janzen.