Maaike de Haas vertelt over haar educatieve specialisatie, waarbij ze een les heeft ontwikkeld om nieuwkomers in Nederland vertrouwd te maken met het bezoek aan de huisarts: “Het winnen van een Media & Onderwijs prijs was een complete verrassing!”
Hoi Maaike, kun je jezelf voorstellen?
“Ik ben Maaike en ik studeer Creative Business. Vorig jaar heb ik gekozen voor de specialisatie Educatie en ik heb er echt van genoten. Deze specialisatie paste perfect bij mij, aangezien ik eerder twee jaar aan de pabo heb gestudeerd in Doetinchem. Ik heb die opleiding niet afgemaakt, omdat ik merkte dat lesgeven voor een klas niet helemaal mijn ding was. De specialisatie Educatie trok me wel enorm aan, dus uiteindelijk ben ik bij Creative Business beland, met de gedachte dat ik die educatieve kant weer kon oppakken. Eigenlijk kwam alles mooi samen.”
Waarom bleek de specialisatie voor jou gemaakt te zijn?
“De specialisatie Educatie gaat niet alleen over het geven van onderwijs, maar ook over wat er achter de schermen gebeurt op het gebied van educatie. Ik vind het geweldig om creatieve producten te maken die in het onderwijs kunnen worden gebruikt. Het gaat niet per se om het uitvoeren of lesgeven, maar meer om het creëren van waardevolle middelen voor anderen.”
Welke onderwerpen binnen educatie vind jij heel interessant?
“Ik ben vooral geïnteresseerd in educatie voor scholen en kinderen. Onderwerpen als kunst, cultuur en geschiedenis spreken me enorm aan. Als ik een les mag maken of bedenken, wil ik graag dat deze gerelateerd is aan deze culturele onderwerpen.”
Is het belangrijk om een expert te zijn in het onderwerp waarvoor je educatieve lessen maakt?
“Je hoeft niet per se een expert te zijn voordat je een educatieve les maakt. Tijdens de opleiding krijg je de kans om je in het onderwerp te verdiepen, zodat je zeker weet dat je inhoudelijk correct lesgeeft. Het draait ook om hoe je het onderwerp op een boeiende manier aan de doelgroep presenteert. Dus de combinatie van inhoud én vorm is belangrijk.”
Kun je vertellen over de les en hoe je deze hebt ontwikkeld?
“De opdracht begon tijdens de introductieweek van de specialisatie. We kregen de opdracht om burgerschapslessen te maken voor de onderbouw van het vmbo, waarbij we vrij waren om ons eigen thema te kiezen. Ik koos ervoor om dit te koppelen aan nieuwkomers in Nederland, aangezien burgerschap binnen dat onderwijs ook van groot belang is. Ik ben in contact gekomen met een docent van het ISK in Enschede, die me hielp bij het maken van de les.”
Je hoeft niet per se een expert te zijn voordat je een educatieve les maakt. Tijdens de opleiding krijg je de kans om je in het onderwerp te verdiepen, zodat je zeker weet dat je inhoudelijk correct lesgeeft. Het draait ook om hoe je het onderwerp op een boeiende manier aan de doelgroep presenteert. Dus de combinatie van inhoud én vorm is belangrijk.
Hoe heeft dit zich ontwikkeld?
“Ik heb interviews gedaan, gekeken naar de behoeften van de docenten en de problemen waar ze tegenaan liepen, want ik wilde begrijpen wat hun behoeften waren. Het ISK bood wel burgerschapslessen aan, maar er waren nog geen standaardmethodes. Ze liepen tegen het probleem aan dat ze veel lesmateriaal zelf moesten creëren, zelfs voor het vak burgerschap. Het ISK kaartte aan dat ze voor burgerschap lessen meer wilden doen, want ze merkten dat kinderen vaak lessen misten als het ging om zaken als huisartsbezoeken. Als de huisarts bijvoorbeeld een afspraak in het Nederlands maakte en het kind dat niet goed begreep, kon het voorkomen dat het kind school miste omdat niet duidelijk was dat ze de afspraak ook buiten schooltijd konden plannen.”
De studenten in de klassen zijn dus allemaal nieuwkomers in Nederland?
“Ja, dat klopt. Er is een aanzienlijke variatie in de tijd dat de studenten in Nederland zijn. Sommigen zijn bijvoorbeeld slechts drie maanden in Nederland, terwijl anderen al twee jaar hier in de klas zitten. Hierdoor varieert het taalniveau en de integratie in de Nederlandse samenleving sterk. Daarom heb ik twee verschillende versies van de les ontwikkeld, op verschillende niveaus.”
Wordt de les nog steeds gebruikt?
“Ja, de school heeft aangegeven dat men de les in de komende jaren opnieuw wil gebruiken in het curriculum. Bovendien is de les nu beschikbaar op de website van Beeld en Geluid, dus docenten in heel Nederland kunnen ervan profiteren.”
Je hebt ook een prijs gewonnen! Hoe is dat gegaan?
“Aan het einde van de specialisatie hadden we een expositie waarin we ons werk presenteerden aan docenten en mensen van Beeld en Geluid. Na afloop van die presentatie zei mijn docent Geerle van der Wijk dat ik mijn les moest insturen voor de Media en Onderwijsprijs. Aanvankelijk twijfelde ik een beetje, maar hij overtuigde me en ik heb de les ingediend. In eerste instantie dacht ik dat er iets mis was gegaan met de aanmelding, omdat ik geen bevestigingsmail had ontvangen. Dus in oktober was ik de aanmelding eigenlijk al vergeten. Maar toen, twee dagen voor de prijsuitreiking, ontving ik een e-mail waarin stond dat de uitreiking live te volgen was. Op de dag van de uitreiking zat ik ontspannen met een kopje thee voor mijn laptop, want ik ging er niet vanuit dat ik gewonnen zou hebben. Tegen het einde van de uitzending kondigden ze de winnaars aan en ik was zo verbaasd toen ik mijn naam hoorde! Het was een complete verrassing.”
Bekijk hier de educatieve les waarmee Maaike de Media & Onderwijs Prijs heeft gewonnen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op Saxion.nl