Claudia Van 't Hazeveld, Orpheus

De stage van Claudia: een stageplek in de spotlight

Orpheus is het grootste culturele podium van Apeldoorn en de wijde regio. Zij presenteren een breed, aantrekkelijk en deels vernieuwend en exclusief aanbod aan theater en muziek voor een breed en divers publiek uit Apeldoorn en omstreken. Voor iemand met een passie voor liveoptredens is dit dan ook een perfecte stageplek. En laat Claudia Van ’t Hazeveld nou net die passie hebben. Voor CB Inside deelt Claudia haar weg naar deze stage, haar ervaringen en waarom deze stage haar een geweldige tijd bezorgde.

Mijn passie voor liveoptredens heb ik altijd al gehad. Ik ga regelmatig naar concerten toe en dan voel je dat de ervaring live toch echt een stuk fijner is. Je maakt het dan mee op een manier dat geen enkele video na kan doen. Daarom wist ik dat toen ik een stage mocht gaan kiezen, ik zeker in die richting wilde zoeken. Want hoe leuk is het om twee passies, namelijk marketing en optredens, te combineren. “Een voorstelling moet namelijk ook verkocht worden!” dacht ik.

Vreugdedansje

Daarmee werd mijn zoektocht vrij concreet en kwam ik bij Theater & Concert Orpheus uit. Zij sprongen met hun vacature Meewerkend stagiair Marketing & Communicatie boven de concurrentie uit. Het marketingteam zocht een spontane, creatieve, ondernemende en enthousiaste stagiaire die het team komt versterken. De invulling van de stage stond omschreven als het meehelpen op de afdeling bij het maken en verspreiden van promotiemateriaal. Het bedenken, opzetten en uitvoeren van marketingcampagnes en (win)acties. Het schrijven van teksten, zowel op de website als in nieuwsbrieven of in drukwerk etc.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Ik solliciteerde direct! Vol enthousiasme stuurde ik mijn CV en motivatiebrief naar het juiste e-mailadres. Toen begon het wachten… wat gelukkig niet lang duurde. Binnen een week hadden we al een gesprek ingepland. Tijdens het gesprek mocht ik over het podium lopen en ik dacht: “Als ik niet word aangenomen, kan ik dit in ieder geval in mijn zak steken!” Het gesprek ging goed en voelde erg informeel. Nog geen week later kreeg ik een belletje met dat ik was aangenomen en ik moet bekennen dat ik een vreugdedansje heb gedaan nadat ik had opgehangen. Orpheus was zeker mijn nummer één stageplek en ik kon niet geloven dat ik was aangenomen!

Stagelopen

De eerste week van mijn stage was vooral goed meekijken en inlezen, aangezien de taken binnen het marketingteam enorm divers zijn. Het fijnste vond ik dat er aan mij werd gevraagd: “Wat wil jij eigenlijk tijdens je stage doen? Dan gaan we daarvoor zorgen.” Dit kwam ontzettend vriendelijk over en het gaf mij het gevoel dat ik alles kon zeggen en veel zou gaan leren deze stageperiode. Ook kon ik daardoor mijn passies volgen en kijken wat ik nou écht leuk vond binnen het marketingwerkveld.

Ik heb bijvoorbeeld verschillende persberichten geschreven die ook echt geplaatst zijn. Ik heb foto’s en video’s gemaakt en bewerkt voor de socials en website. Ik heb intern de marketing vormgegeven en onderhouden, zodat het altijd overzichtelijk en leuk te zien was. Ook heb ik foamborden vormgegeven, die ook echt zijn geprint. Mijn taken waren divers en door de ondersteuning van het team, heb ik er heel veel van geleerd. Ik heb echt het gevoel alsof ik nu meer een allround marketeer ben.

Maar wat maakte de stage nou zo leuk?

Er zijn meerdere redenen waarom ik zo veel plezier heb gehad tijdens mijn stage bij Orpheus. Allereerst door het team, wat bestond uit vier medewerkers en nog een andere stagiair. Sinds week één voelde ik mij thuis en de sfeer was open en vriendelijk. Van het lachen om woordgrapjes tot het rennen naar de snoeppot tijdens een middagdip. Het was echt een leuke en spontane groep van professionals die mij hun kennis wilde bijbrengen.

Het fijnste vond ik dat er aan mij werd gevraagd: “Wat wil jij eigenlijk tijdens je stage doen? Dan gaan we daarvoor zorgen.”

Daarnaast hoorde ik ook gelijk bij de groep. Er werd geluisterd naar wat ik zei en er werd ook echt iets mee gedaan. Op deze plek zat ik er absoluut niet voor spek en bonen bij. Dit zorgde ervoor dat ik mijn mening ook durfde te geven en wist dat er niet naar of ongemakkelijk over gedaan werd.

Omdat dit mijn eerste stage was, stond ik versteld toen ik ineens mijn werk in het echt zag. Ik had namelijk foamborden ontworpen en laten printen. Toch was ik verbaasd toen ik een rondje liep en ineens mijn borden zag staan. Dan ben je toch even trots! Ik heb gelijk een foto gemaakt en naar mijn vrienden gestuurd. Nu heb ik vaker mijn werk in het echt gezien, maar het blijft gaaf om te zien, het maakt niet uit hoe vaak.

Passie voor theater

Theater was voor mij altijd iets om naar uit te kijken. Als klein meisje ging ik al naar musicals zoals Junglebook, De gelaarsde kat en Kruimeltje. Ook genoot ik als we met school naar het theater gingen om van bijvoorbeeld dans en zang te genieten.

Mijn stage bij Orpheus heeft mijn ogen opnieuw opengedaan voor theater. Zo mag je tijdens je stage gratis naar voorstellingen. Superleuk om dan nieuwe dingen te proberen. Ik heb tijdens mijn stage vijf voorstellingen bezocht, waarvan ook voorstellingen die ik normaal niet had gekozen. Dit wordt ook echt aangeraden, omdat je dan een beter idee krijgt van het programma wat je probeert te verkopen.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Ik ben bijvoorbeeld voor het eerst naar Het Nationale Ballet geweest, met de voorstelling Dorian. Geweldig vond ik het. Daarom kom ik volgend seizoen weer terug en ga ik naar Swan Lake van Introdans. Mocht je nou niet van ballet houden, dan kun je ook genieten van verschillende andere voorstellingen zoals cabaret, toneel, musical, theatercongressen en ga zo maar door.

Mijn ervaring bij Orpheus

Volgens mij is al duidelijk dat mijn ervaring bij Orpheus enorm positief was. Ik kan met zekerheid zeggen dat de stage een succes was. Ik heb zo veel geleerd, zowel op professioneel vlak als persoonlijk vlak.

Professioneel gezien heb ik nu meer kijk op wat marketing is en hoe je op momenten kunt inspelen met je boodschap. Ook ben ik beter geworden in teksten schrijven, video’s maken en editen, kijken naar inhaakmomenten en het (mee)bedenken van concepten en campagnes. Allemaal hele belangrijke eigenschappen voor een marketeer.

Op persoonlijk vlak ben ik een stuk zelfverzekerder geworden in mijn visie en mijn werk. Dit geeft rust en zorgt ervoor dat ik sterker in mijn schoenen sta. Ook heb ik geleerd om prioriteiten te stellen en hoofd- bijzaken uit elkaar te halen. Ik kan daardoor beter met deadlines omgaan en heb minder stress erom. En om dan af te sluiten op een waardige marketingmanier: ben je nu ook enthousiast geworden over een stage bij Orpheus? Neem dan hier eens een kijkje!