In september 2021 begonnen aan de CB-minor Audiovisuele Storytelling en een jaar later twee awards en drie festivalnominaties binnengesleept. Zo snel kan het gaan voor studenten. De korte film A Twist of Fate, bedacht en geproduceerd door een groepje studenten in de minor, mag gerust een enorm succes genoemd worden. Tijd voor een nadere kennismaking met de director/writer Nikky Rademaker, de film en de minor.
“Best first time director” bij het Europe Film Festival U.K. in augustus van dit jaar, en “Best Student Short 2022” bij het Indie Movies Spark Film Festival. Dat zijn de awards die A Twist of Fate al in de prijzenkast heeft staan. Daarnaast verdiende de film een eervolle vermelding bij het Berlin Flash Film Festival én loopt er nog een nominatie voor het Stockholm City Film Festival.
‘Mooie erkenning’, zo noemt director Nikky Rademaker het als we haar bellen terwijl ze aan het genieten is van een roadtrip door Griekenland. Hoewel haar naam veelal aan de film verbonden is, wil ze allereerst vooral het team benadrukken. ‘Die award “Best first time director” staat op mijn naam omdat ik als director in de aftiteling sta, maar het blijft natuurlijk een teamprestatie. Bij het Europe Film Festival wordt bijna maandelijks deze award uitgereikt. Aan het eind van dit jaar, dat loopt van augustus tot en met juli, wordt één iemand dan als grand price winner uitgeroepen. Die film wordt dan ook op het festival getoond.’
De andere award, “Best Student Short 2022” zorgde (nog) niet voor een live vertoning op het festival. “Dat festival moet na de hele Corona-periode nog weer fysiek opgestart worden’, legt Nikky uit. ‘Nu worden er vooral certificaten uitgereikt. Een keurmerk voor je film. En dat is heel fijn. Op de IMDB-pagina van je film worden die prijzen ook weergegeven. Dat is goed voor de toekomst, het toont kwaliteit, professionaliteit en teamwerk. Iedereen uit ons groepje wil in de filmindustrie werken, dus dit laat mooi zien: dit is wat wij neer kunnen zetten.’
Audiovisuele Storytelling
Nikky is net afgestudeerd bij de Hogeschool Utrecht, waar ze de opleiding Communication & Multimedia Design deed. Ze volgde de minor Audiovisuele Storytelling bij Creative Business, met A Twist of Fate als eindproduct. In die minor krijg je in een half jaar tijd van A tot Z mee hoe een film in elkaar zit en doorloop je het gehele proces hoe je zelf een film maakt. ‘Dus van pre-productie tot productie zelf en post-productie’, vertelt Nikky. ‘Iedereen begint met het schrijven van een eigen treatment, een voorstel waar je een film over wil maken. In een videopitch van twee minuten verkoop je vervolgens je verhaal, waarna alle studenten middels een stem duidelijk maken aan welke film ze graag mee willen werken. De films met de meeste stemmen zijn in productie gegaan, waaronder dus A Twist of Fate. Zo is het team gevormd.’
(tekst gaat verder onder de afbeelding)
Het team achter A Twist of Fate bestaat uiteindelijk uit Mirte Mook, Jesse Lansink, Bote Koen (allen CB), Erik van Essen (CMGT), Hidde te Pas (Content Design), Rens van den Tillaer (CMD), Kathy van Maaren (Journalistiek) en dus Nikky Rademaker (CMD). ‘Een mooie groep, iedereen had heel duidelijk een eigen specialiteit’, laat Nikky weten. ‘Een teamlid had het Conservatorium gedaan en hij heeft de muziek voor de film zelf gemaakt. Iemand anders had ervaring met camerawerk, etc. Zo ontstonden heel duidelijke afspraken over wie waarvoor verantwoordelijk was, maar we zijn heel betrokken geweest bij elkaars werk. We organiseerden bijv. viewing parties: samen scenes kijken waarbij iedereen de vrijheid had om te zeggen: “Dit en dat zou ik anders doen”. Echt een heel gaaf proces.’
Het script
De basis van de film was Nikky haar idee, maar ze benadrukt vooral dat het echt een groepsproces én -product is. ‘Groepsgenoten kregen alle vrijheid om hun mening en ideeën te geven over het idee, onder andere in specifieke sessies die we daarvoor hielden. Van alle ideeën heb ik vervolgens een werkend script geschreven.’
Hoe dat script er uiteindelijk uit is komen te zien, verklappen we natuurlijk niet. ‘Maar mijn eerste idee kan ik wel vertellen’, lacht Nikky. ‘De hoofdpersoon Amy heeft al maanden angststoornissen en hele enge dromen van haar eigen dood. Zij komt een striptekenaar tegen en hij had haar dromen scene voor scene uitgetekend. Het wordt een race tegen de klok, of eigenlijk tegen het lot, om erachter te komen hoe dat nou kan en ze dit kunnen voorkomen. In dat laatste zit een twist, vandaar ook de titel. Want uiteindelijk gaat het niet om Amy’s dood. Maar in de uiteindelijke versie zijn wat wijzigingen gekomen. Zo is de striptekenaar een kunstenaar geworden en heeft het verhaal vooral te maken gekregen met selffulfilling prophecy. Dus dat de dingen die Amy doet, ervoor zorgen dat haar angsten aan de gang blijven.’
Inzendingen festivals
En dat idee slaat aan, zo blijkt uit de inmiddels binnengesleepte nominaties én awards. ‘We hebben bewust geen trailers of delen van de film online gezet’, legt Nikky uit. ‘Want dan zou het veel minder interessant zijn voor festivals. De exclusiviteit gaat eraf. Wij gebruikten social media vooral om het publiek nieuwsgierig en betrokken te maken.’
Nikky sprak in overleg met haar team af dat zij hun film zou insturen naar diverse festivals. Niet zonder succes. ‘Ik heb ons ingeschreven voor festivals en categorieën die alles te maken hebben met first time movie, of production, student production, student zijn, etc. Zo kunnen we meedoen in de klasse waarin we horen, een eerlijke competitie op hetzelfde niveau. En het heeft een studentvriendelijke prijs om je in te schrijven.’
(tekst gaat verder onder de afbeelding)
Want gratis is het inschrijven niet. Nikky daarover: ‘Je moet betalen voor je inzending, dat ze het “in consideration” nemen. Dan wordt gekeken of de film geschikt is voor het desbetreffende festival, en of het binnen een bepaalde categorie valt en past. Wij hadden een crowdfunding opgezet om diverse kosten die we maakten te dekken. Denk aan de boodschappen voor de draaidagen, kleding en andere attributen, extra apparatuur wat we niet bij Saxion konden lenen, reiskosten voor de acteurs, etc. Daarvan was nog een deel over. Toen hebben we de keuze gemaakt: of een gezamenlijke afsluitende borrel, of inschrijvingen voor diverse festivals. Het werd het laatste.’
Of Nikky nog een tip heeft voor studenten die de minor Audiovisuele Storytelling gaan doen? ‘De docenten zijn er voor vragen, maar het is echt jouw productie. Je krijgt veel vrijheid als team, dat is te gek. En als je denkt dat jullie film weleens goed genoeg kan zijn voor festivals, deel niets inhoudelijks online via socials of YouTube. Als je niets plaats, kun je in aanmerking komen voor festivals. Want voor een film die je al op YouTube kunt kijken ga je ook niet meer naar de bioscoop.’