In het Nieuws

CB-studenten winnen met hun Smart Solutions-groep Serendipity Award

Stel, je eindpresentatie van het Smart Solutions Semester zit erop en de kritieken zijn lovend. Dankzij je opdrachtgever ding je last minute nog mee voor de Serendipity Award. Een paar dagen later sta je met diezelfde award en een geldbedrag in je hand. Het overkwam Creative Business-studenten Rebecca Koopmans en Laureen van der Bijl. Samen met Luuk de Haan, Jay Damhuis (beiden Commerciële Economie), Elisa Driehuis, Kylian Bosman (beiden Hotel Management) en Niek Tijhuis (Tourism Management) bedachten zij manieren om het verhaal van duurzaam Achterhoeks graan overtuigend en effectief over te brengen op de doelgroep.

Vijf Smart Solutions-projecten waren genomineerd voor de Serendipity Award. Met hun creatieve oplossingen ging de groep van het project ‘From soil to plate experience’, oftewel “Van bodem tot bord beleving”, ondanks hun late aanmelding, er met de juryprijs vandoor. Een award plus een geldbedrag van 500 euro.

‘Na onze eindpresentatie waren de restaurants en opdrachtgever super enthousiast’, vertelt Rebecca Koopmans. ‘Jeanne Steverink, projectleider van onze directe opdrachtgever Smaakacademie Achterhoek, heeft toen met Saxion gemaild of wij niet een award konden winnen. Toen kwam de Serendipity Award ter sprake. Omdat onze opdrachtgever mailde, mochten we diezelfde dag nog een videopitch insturen. Zo werd het deelnemersveld uitgebreid van vier naar vijf, en koos de jury uiteindelijk ook nog voor ons project.’

Opdrachtgever en casussen

Kort gezegd was het doel van opdrachtgever Smaakacademie Achterhoek om een manier te vinden hoe restaurants hun duurzame voedselverhaal over kunnen brengen. ‘In de Achterhoek wordt iets bijzonders gedaan’, zo begint Rebecca haar uitleg. ‘De huidige manier van voedsel produceren is in het algemeen niet heel gezond voor de bodem. Het put en droogt de bodem uit. Ze zijn in de Achterhoek bezig om ervoor te zorgen dat de bodem juist wel tot leven komt door samen te werken met de natuur en het bodemleven. True Food Projects is hier de overkoepelende organisatie, waar Smaakacademie Achterhoek onder valt. Laatstgenoemde zet specifiek in op de bewustwording van wat daar gedaan wordt.’

Voor het project werden pannenkoekenrestaurant De Heikamp en het restaurant van het Graafschap College de casussen. Rebecca: ‘De Heikamp produceert z’n eigen graan naast het restaurant. Graafschap College heeft een koks- en gastheer/gastvrouwopleiding. Zij hebben het keuzevak duurzame voeding én ze werken samen met veel regionale boeren. Beide kampten met het vraagstuk hoe ze hun duurzame verhaal “Van Bodem tot Bord” op de gasten konden overbrengen.’

Van brainstorm naar eindproduct

Om tot oplossingen te komen deed de groep, onder begeleiding van CB-docent Iris Bernhard, naar eigen zeggen veel onderzoek. ‘We hebben het vraagstuk opgedeeld in vijf pijlers: duurzaamheid, communicatie, ervaring van gasten, De Heikamp en Graafschap College. Daar hebben we deelvragen onder opgesteld. Onder communicatie viel bijvoorbeeld storytelling en communicatiemethodes- en kanalen, onder ervaring van gasten onderzochten we vooral hun behoeftes, etc. Ook spraken we met veel experts.’

De vele creatieve brainstormsessies en het testen van ideeën brachten de groep uiteindelijk bij een infographic. ‘Het is een complex en breed iets. Middels een infographic kunnen we het volledige graanverhaal “Van Bodem tot Bord” in één oogopslag vertellen aan de klant. Tegelijk is het een oplossing dat elk restaurant in de Achterhoek kan inzetten.’

Bieretiket en strooptocht

Speciaal voor Graafschap College ontwikkelde de groep een bieretiket, dat samenwerkt met de infographic en naar elkaar verwijst. Voor De Heikamp werd de bestaande “strooptocht” aangepakt. Rebecca daarover: ‘Naast het restaurant loop je een paar kilometer langs de eierboer, het graanveld, de melkboer, etc. Zo krijg je informatie over het bodem tot bord-verhaal. Die kon spectaculairder. Wij hebben storytelling en gamification ingezet: de pannenkoekenboer is zijn ingrediënten kwijt en jij moet de ingrediënten terugvinden. Kinderen kunnen met hun ouders een mandje kopen bij de balie en bij de points of interest is er een verhaaltje, een puzzeltje, etc. om producten in je mandje te krijgen. Via storytelling leer je onderweg over het graanverhaal en bij het restaurant lever je het mandje in, en krijg je een pannenkoek.’

De oplossingen sloegen aan bij de opdrachtgever en beide restaurants en leidden dus tot een nominatie voor de Serendipity Award. Dat ze deze ook zouden winnen, had Rebecca nooit gedacht. ‘In eerste instantie dachten we als groep dat de Award niet helemaal bij onze oplossing paste. Dat is de reden waarom we ons niet hadden aangemeld. Echter toen we de kans kregen door onze opdrachtgever om alsnog mee te doen, vonden we dat een groot compliment. We zijn heel erg trots en positief verrast dat de jury ons heeft gekozen! Het is een extra mooie beloning voor ons harde werk.’

Jeanne Steverink, projectleider van Smaakacademie Achterhoek:

‘De Award is terecht, omdat deze studenten op meerdere punten excelleerden als groep en de verschillende talenten optimaal benutten. Maar nog meer omdat ze met hun frisse blik een belangrijk én moeilijk onderwerp praktisch hanteerbaar maakten voor een breder publiek. Dat voedselkeuzes kunnen bijdragen aan een duurzamere bodem, landschap en natuur weten we natuurlijk allemaal stiekem wel. Maar hoe vertaal je dit naar het eetmoment, gedrag van een gemiddelde gast én dat een horecaondernemer zijn business er ook nog mee kan versterken? 

Deze veelzijdige getalenteerde groep heeft deze ‘noot gekraakt’. We hebben bovendien samen gezocht naar verdere ‘uitrolbaarheid’ in onze Learning Community van Smaakacademie Achterhoek. En dat is gelukt! Hun resultaten gebruiken we weer voor volgende stappen. Zo drinken en eten we de Achterhoek mooi en zorgen we voor een onderscheidende foodregio met Achterhoek Food.’