Tim Murck, CB, Flavour, HackShield

CB-studenten leren tijdens inspiratiedag ‘Creative in Business’ over het werkveld

Creative Business is één van de grootste opleidingen van Saxion, daar hoort natuurlijk een gaaf event bij. Tijdens Creative in Business krijgen de studenten lezingen en workshops van vooraanstaande professionals, zoals Tim Murck, de presentatoren van NOSop3 en Brahma T. Ramsodit van Artica. Ook alumni krijgen een podium op deze dag, om te vertellen wat ze na Creative Business zijn gaan doen: “Als je gaat ondernemen, ga er met 100% voor en weet waar je voor staat!” Een verslag van deze inspiratiedag van Femke van Woudenberg.

De voorzitter van de dag is Liz Weijman, een eerstejaarsstudent Creative Business die een poos geleden in een les over professionele identiteit zei ‘mijn droom is eigenlijk om presentatrice te worden’. Toen Creative in Business georganiseerd werd, belde de docent Liz op, “Zie je het zitten om te presenteren?”

Van creativiteit je beroep maken

Brahma T. Ramsodit trapt de ochtend af voor de eerstejaars studenten. Brahma is creative bij Artica, Spoken Word-artiest en trouwambtenaar; een gouden combi voor creativiteit. Onlangs won hij met Creative Business docent Michiel Kole een LA Music Video Award voor hun korte film ‘Wakker’. Brahma drukt de studenten op het hart:

Vind vooral je eigen route

Brahma vertelt verder over van creativiteit je beroep maken. Dat doe je door je te verdiepen in de verhalen van anderen. Wat je zelf hebt meegemaakt weet je al, dus maak gebruik van al die verhalen om je heen. In je eentje kun je veel, maar samen nog veel meer.

Big business

Jeanine Duijst en Devran Alkas ken je misschien niet van naam, maar wel van gezicht. Zij maken namelijk video’s voor NOS op 3! Samen met collega’s Lisanne van Spronsen (radio), Frederique Hanssen (radio) en Semina Ajrovic (online) vertellen ze over het brengen van nieuws bij je doelgroep en het vinden van een goed onderwerp.

NOS op 3 plaatst elke zaterdag een explainer, een informatieve video met graphics, op YouTube. YouTube is hun belangrijkste kanaal, daarnaast zijn ze ook dagelijks te vinden op Instagram, in je favoriete podcast app en op de radio.

NOSop3, Devran
Foto: Wouter Luttikhuis

Jeanine en Devran leren de studenten hoe je nu op een goed onderwerp komt om over te vertellen en welke afwegingen er worden gemaakt. Bijvoorbeeld dat een verhaal tijdloos moet zijn, maar ook onder één van de pijlers moet vallen zoals geopolitiek, veranderende waarden of de impact van technologie. Wanneer ze hun idee voor een video pitchen doen ze dat volgens een strak schema. Daarnaast vertellen ze hoe hun teams zijn opgebouwd, wat voor mensen er achter de schermen werken voor NOS op 3. Want wat kun je nu eigenlijk echt worden? Van redacteur tot data-journalist, de keuze is reuze.

Transmediaal ondernemen

Vervolgens is de beurt aan Tim Murck, een acteur en ondernemer die we kunnen kennen van onder andere Spangas, Feuten en Koen Kampioen. Tim is nu Co-CEO van Flavour en HackShield, hij is met games en verhalen de wereld aan het veranderen. Gamificatie is een belangrijk onderdeel in het leerproces voor kinderen. Zij leren door middel van spelen in een veilige omgeving waar ze mogen experimenteren zonder dat fouten directe gevolgen hebben.

Als de realiteit complex is, creëer dan fictie!

Het gaat in Tims verhaal ook over hoe je nu tot een goed product komt en ontleedt HackShield met de studenten tot de kern. Ook transmediaal ondernemen is erg belangrijk. Dat betekent dat je niet alleen in de game zichtbaar bent, maar ook een fictieve echte wereld te maken. De spelers krijgen bijvoorbeeld insignes van de burgemeester en kunnen stickers sparen in de klas met een paspoort.

Alumni aan het woord

Marije Toxopeus en Mel Rolink zijn tijdens de studie Creative Business hun eigen onderneming gestart, Extra Saus, en zijn hier sinds hun afstuderen fulltime mee bezig. Zij doen vooral veel op het gebied van branding en webdesign. Tijdens de studie heeft Marije de specialisatie Journalistiek & Voorlichting gevolgd, Mel deed Creatieve Marketingconcepten, ze zijn allebei afgestudeerd op basis van hun portfolio. Een tip die ze de studenten meegeven: Ga er met 100% voor en weet waar je voor staat.

Mel, Marije, Extra Saus
Foto: Wouter Luttikhuis

Teun van der Velden is inmiddels een bekend gezicht, hij is verslaggever en presentator bij RTV Oost en NOS. Tijdens Creative Business deed hij de specialisatie Audiovisuele Media, daar heeft hij juist in zijn journalistieke baan veel aan gehad. Hij leerde bij Creative Business onder andere hoe een goed item in elkaar zit en hoe je moet monteren, als camjo (camerajournalist) was dat geen overbodige luxe.

Audiovisuele Media alumnus Wessel Gerritsen werkt op dit moment bij de AVROTROS. Hij maakt hier audio en video voor programma’s zoals Beste Zangers en Ik Vertrek, maar ook podcasts en radio-items voor NPO Radio 2 en 3FM. Wessel geeft de studenten een inkijkje in zijn werk, dat eigenlijk elke dag anders is. Tijdens zijn stage als videoproducer bij NPO Radio 2 mocht hij meewerken aan de Top2000, dat smaakte naar meer en is na zijn afstudeeropdracht blijven plakken.

Hekkensluiters Amber Meuleman en Evelien Kerkhof vertellen over hun ervaringen bij de specialisatie Educatieve Mediaconcepten en wat ze nu doen. Amber werkt bij Studio Z, Evelien bij Komvoor. Ze zijn allebei educatief conceptontwikkelaar, maar op een verschillende manier. Amber heeft tijdens haar stage augmented reality lessen gemaakt voor het primair onderwijs. Evelien maakt onder andere methodevervangend onderwijs, zodat juffen en meesters geen extra werk op hun bord krijgen, maar wel een andere vorm kunnen kiezen. Haar tip: ken je doelgroep! Weet hoe ze denken, doen en wat hun behoeftes en problemen zijn.

En zo zie je maar dat elke student op diens pootjes terecht komt. Of je nu bij je specialisatie blijft plakken, of iets anders kiest: je zult aan elke les iets hebben.

NOSop3

Auteur