Achtergrond

Michelle Hagels en Stef Löhr over hun functie als teamleider: ‘Ondanks groei willen we nog steeds de sfeervolle academie zijn’

Michelle Hagels en Stef Löhr zijn de teamleiders van Creative Business. Zo nu en dan plaatsen ze een bericht op Blackboard of sturen ze studenten informerende mails. Ook kan je ze gewoon tegenkomen op de zevende verdieping. Maar wat doen de teamleiders nou precies? Saxion- en CB-redacteur Elçin Çoraklar voelde Michelle en Stef aan de tand en vroeg wat hun rol is. ‘Ons doel is om docenten te ontzorgen zodat ze in hun kracht kunnen staan.

Hoi Michelle en Stef, willen jullie jezelf voorstellen?

Michelle: Zeker. Ik ben nu 14 jaar werkzaam bij Saxion en ben sinds februari 2020 teamleider van Creative Business. Daarvoor heb ik bij Randstad gewerkt in een commerciële functie waarin ook vooral de mens centraal stond.

Stef: Sinds mei 2022 ben ik teamleider van Creative Business en ben ontzettend blij dat ik hier leiding mag geven. Ik heb 15 jaar een eigen contentbureau gehad en meer dan 70 medewerkers in dienst gehad. Later heb ik bij een wervings- en selectiebureau gewerkt. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij Creative Business als docent. Ik heb les gegeven bij ondernemerschap en marketingvakken.

En beschrijf jezelf nu eens in vijf woorden.

Michelle: Ik ben resultaatgericht, probleemoplossend, enthousiast, behulpzaam en ongeduldig. Ik ben het liefst tussen de mensen en zoek steeds naar hoe we samen (kleine) verbeterstappen kunnen zetten.

Stef: Dat klopt! Ik heb een rustigere houding en Michelle is wat spontaner en extravert. En dat vult elkaar heel goed aan. Ik ben betrokken, studentgericht, zakelijk, stressbestendig en sociaal. Ik geef om de mensen om mij heen en vind het belangrijk dat ik begrijp wat hun bezig houdt.

Wij willen dat studenten ervaren dat er bij Creative Business enthousiaste, betrokken en inhoudelijk goede docenten voor de klas staan

Stef Löhr

Wat houdt jullie bezig als teamleider?

Michelle: Een echte teamleider-taak is o.a. het zorgen voor de organisatie rondom de roosters. Doen mensen waar ze goed in zijn en staan ze wel in hun kracht. Dat komt samen in de roosters. We houden de passie, drijfveren en ambities van onze mensen in de gaten. We vinden het belangrijk dat ons team plezier heeft in wat ze doen en waarde kunnen toevoegen aan de studenten en de opleiding.

Stef: Wij willen dat studenten ervaren dat er bij Creative Business enthousiaste, betrokken en inhoudelijk goede docenten voor de klas staan. Docenten die snappen wat er in de praktijk speelt en dat vertalen naar wat de student moet weten. Daar zijn wij elke dag mee bezig.

Michelle: Als teamleider hebben we overheersend een uitvoerende, probleemoplossende rol en zijn we met meer zaken bezig. Hebben we de juiste expertise aan boord, hoe ontwikkelen de studentaantallen zich, wat vraagt de arbeidsmarkt aan expertise en bieden we de juiste kwaliteit in het onderwijs? Het is een strategisch dashboard waar we op de achtergrond veel mee bezig zijn.

Hoe doen jullie dat?

Michelle: Dat verschilt van gesprekken tot even rondlopen en vragen hoe het met iemand gaat. Dit valt niet altijd mee, echter willen we hier wel bewust tijd voor maken en met elkaar in gesprek blijven.

Stef: Maar ook faciliteiten zoals voldoende lokalen, de juiste docenten en zorgen dat alle materialen van de vakken kloppen. Eigenlijk alle benodigdheden om ervoor te zorgen dat studenten en docenten hier op een prettige manier de lessen kunnen volgen en geven. Daar zijn wij de hele dag druk mee.

Michelle: We leiden de studenten op voor de toekomst, dus je moet ook weten hoe de toekomst eruit gaat zien. We maken toekomstgerichte plannen voor de studie en kijken hoe we dat kunnen implementeren in het onderwijs. Daardoor zijn we ook in contact met ons werkveld en collega Hogescholen in het land.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Stef Löhr, Michelle Hagels

Mogen de studenten daarin ook hun mening geven?

Michelle: Zeker. Het borgen van het eindniveau en het toetsen van de kwaliteit van de opleiding is heel belangrijk voor ons. Daarom zijn de evaluaties die we uitzetten onder onze studenten heel waardevol.

Stef: Voor ons is het van belang dat studenten de evaluaties invullen zodat wij weten wat er speelt en wat we moeten verbeteren voor de kwaliteit van de opleiding. Dus studenten: vul daarom alsjeblieft de evaluaties in!

Hebben jullie nog doelen die jullie willen behalen voor de opleiding?

Stef: We zijn nu bezig met het bedenken van een andere vorm van onderwijs, namelijk CB’23. Daarin wordt het onderwijs wat we nu geven aangepast en worden praktijksituaties voorop gesteld. De eerstejaarsstudenten zullen vanaf volgend jaar beginnen met een projectweek met daaropvolgend vijf weken lang leren en afsluiten met een project van twee weken. Op die manier wordt de samenhang tussen de vakken duidelijker en zitten de projecten dichter bij het werkveld.

Michelle: We zijn als opleiding ontzettend gegroeid. Ondanks deze groei willen we voor studenten toegankelijk blijven en nog steeds die sfeervolle academie zijn.

Er is oprechte interesse in de mens. We hebben een team dat altijd voor elkaar klaarstaat.

Michelle Hagels

De opleiding groeit inderdaad, ook in het aantal docenten. Hoe creëren jullie dat teamgevoel onder de docenten?

Stef: Aan de voorkant, wanneer we nieuwe mensen aannemen, letten we niet alleen op wat mensen kunnen maar kijken we ook welke praktijkervaring ze meebrengen om onze studenten te inspireren. We kijken of ze voldoende connectie maken met onze studenten. Als team investeren we ook in het onderling delen van successen. We bespreken veel met elkaar en als dingen niet goed gaan, durven we dat ook te benoemen.

Michelle: We zijn een communicatief team en dat komt natuurlijk ook door het type opleiding. Dat maakt het zo leuk om te werken voor Creative Business. Er is oprechte interesse in de mens en daarom investeren we van nature in elkaar en in elke nieuwe medewerker. We hebben een team dat altijd voor elkaar klaarstaat.

Jullie werken achter de schermen voor de studenten. Maar waarom hebben jullie er destijds gekozen om voor jongeren te werken?

Stef: Ik krijg onwijs veel energie van jongeren. Elke dag als ik binnenloop en zie dat studenten mooie dingen doen, word ik daar onwijs trots van. Ik heb zelf ook voor de klas gestaan en daarom kijk ik nog af en toe weleens mee. En als ik de mooie uitwerkingen van studenten zie, sta ik daar ook van te glimmen. Het is geweldig om te zien dat studenten in korte tijd groeien en zichzelf ontwikkelen als professionals.

Michelle: Het feit dat je elke dag in een omgeving binnenloopt waar jongeren komen, houdt ons jong van geest en inspireert ook. Het mogen bewegen tussen de jongeren is echt een cadeautje.