Achtergrond

Hoe Inge haar passie omzette in een webshop in zelfontworpen voetbalposters

In mei 2023 lanceerde Inge Hemmink Kick-Off prints. Via deze webshop verkoopt ze haar zelfontworpen voetbalposters van bekende voetbalclubs en hun spelers. Op dit moment heeft Inge posters van de grootste Eredivisieclubs en een paar clubs uit de Engelse Premier League in haar portfolio, maar er komt nog veel meer aan. Voor CB Inside deelt ze haar weg naar het opzetten van haar eigen business. ‘Als dromer heb ik genoeg ideeën. Laat je niet tegenhouden als je een idee hebt en probeer actie te ondernemen, alleen dan weet je of het een succes wordt.’

Een paar jaar geleden maakte ik mijn allereerste voetbalillustratie, als persoonlijk en uniek cadeau voor mijn vriend die fan is van Liverpool. Op dat moment zat ik in mijn eerste jaar van de opleiding Creative Business en begon ik me te oriënteren op zelfstandig ondernemen. Ik voegde mijn allereerste voetbalillustratie toe aan mijn portfolio en deelde deze op social media. De positieve reacties en een aanvraag om een nieuw Liverpool-design voor iemand te maken, gaven me het vertrouwen dat hier potentie in zat. Toch duurde het nog even voordat ik de sprong waagde.

Webshop via ChatGPT

Tijdens mijn afstudeerperiode begon ik na te denken over mijn leven na mijn studie. Ik wilde doorgaan met mijn mediabedrijf (Inge Hemmink Media), waarmee ik voornamelijk video en grafische content maak voor MKB’ers, maar voelde ook dat het online ondernemen me bleef prikkelen. Uitgebreid onderzoek leidde me naar het ‘print-on-demand’-systeem, waarin alle puzzelstukjes op hun plek vielen. Bij print-on-demand laat je producten bedrukken door externe bedrijven zodra er een bestelling is geplaatst. Dit betekent dat je zelf niks hoeft te bedrukken, geen voorraad hoeft te hebben en ook de verzending door een externe partij kunt laten doen. Dit bespaart je een hoop tijd en investeringsgeld. Op deze manier kan ik mijn focus houden op hetgeen wat ik het liefst doe; het maken van mijn voetbaldesigns.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Terwijl ik bezig was met mijn afstudeerverslag, raakte ik zo enthousiast over het idee dat ik niet kon wachten om aan de realisatie ervan te beginnen. Ik wilde meteen een logo maken, contentideeën bedenken en een website maken. Hoewel het starten van een webshop veel tijd vergt, kon ik dankzij AI (lees: ChatGPT) veel tijd besparen. Samen met dit hulpmiddel brainstormde ik over een naam, een businessmodel, een marketingstrategie, contentideeën en productbeschrijvingen. Ook gebruikte ik het om algemene voorwaarden en andere beleidsdocumenten voor mijn webshop op te stellen. AI heeft ervoor gezorgd dat ik in één week een werkende webshop had staan.

Doelgroep aanspreken

Bij het starten van je eigen bedrijf is het belangrijk om je te onderscheiden van de concurrentie. Hoewel de markt voor voetbalposters behoorlijk verzadigd is, denk ik dat ik mijn eigen draai heb gegeven aan Kick-Off prints. Mijn ontwerpen hebben een herkenbare stijl die ik nog niet bij concurrenten heb gezien. Ook wil ik in de nabije toekomst uitbreiden en meer producten aanbieden dan alleen posters. Je kunt je overigens ook onderscheiden in andere aspecten van je bedrijf, zoals verzendtijd, prijs, klantenservice, kwaliteit en betrouwbaarheid, merkidentiteit en innovatie.

Sociale media en online marketing spelen een grote rol in het succes van je webshop. Je moet online zichtbaarheid creëren, want het is niet rendabel om afhankelijk te zijn van bestellingen van vrienden en familie. Zodra je je doelgroep in kaart hebt, is het belangrijk om deze via sociale media zo effectief mogelijk aan te spreken. Op TikTok deel ik voornamelijk memes om een jongere doelgroep aan te spreken, terwijl ik mijn doelgroep op Instagram juist wat formeler benader. Ik zie ook veel potentie op Pinterest, aangezien dit een zoekmachine is. Ik speel hier in op het feit dat mensen zoeken naar inspiratie voor verjaardagscadeaus of de inrichting van jongenskamers. Mijn producten zijn hier namelijk uitstekend voor.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Veelbelovende start

Bij het starten van je eigen bedrijf is het belangrijk om consistent en geduldig te zijn. De kans is klein dat je in het begin meteen veel geld gaat verdienen. Waarschijnlijk moet je juist eerst spaargeld investeren om je bedrijf van de grond te krijgen. Ik moest investeren in proefdrukken, lijsten, designsoftware en ik heb te maken met vaste lasten voor mijn webshop. Ik probeer consistent te blijven door elke week een nieuwe poster aan de webshop toe te voegen en daarnaast blijf ik adverteren op social media. Een bedrijf heeft tijd nodig om te groeien.

Als dromer heb ik vaak genoeg ideeën, maar houdt mijn perfectionisme me vaak tegen omdat ik alles meteen perfect wil doen. Om hiermee om te gaan probeerde ik het te zien als een leertraject en zou ik het zelfs als geslaagd beschouwen bij slechts één bestelling. Bij de lancering van de webshop had ik maar een paar posters in mijn webshop, maar ondanks dat was het een succes. Ik ontving veel mooie reacties op social media, en er stroomden meteen wat bestellingen binnen. Het voelt als een veelbelovende start. Laat je dus vooral niet tegenhouden als je een idee hebt en probeer actie te ondernemen, alleen dan weet je of het een succes wordt.