Mijn ervaringen met studeren en ADHD
Door: Oscar Lawson
Goeiemiddag lieve lezer, of goedemorgen, goedenavond of nacht, afhankelijk van wanneer je dit leest. Terwijl ik eigenlijk moet leren voor mijn tentamen van morgen ben ik begonnen met een artikel over ADHD. Iets met uitstelgedrag. Tegelijk vind ik het wel belangrijk dat er aandacht is voor studenten die niet op je typische manier leren.
Ik zal een korte uitleg geven voor de mensen die onbekend zijn met ADHD. ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Het komt vaak neer op slechte concentratie en een brein dat altijd “aan” staat. Er zijn drie verschillende types.
- ADHD-I: vroegahh heette dit ADD, mensen met deze variant kunnen zich vaak slecht concentreren, of hebben aandachtsproblemen.
- ADHD-H: het overwegende hyperactieve, drukke en impulsieve type.
- ADHD-C: dit is eigenlijk de remix van twee bovenstaande types. De meeste mensen met ADHD zijn het gecombineerde type, waaronder ik ook val.
Het typische beeld van drukke jongetjes die niet opletten in de klas en voor hun beurt praten is echt outdated. Er zijn natuurlijk mensen waar het zich zo uit, maar er zijn zo veel meer dingen die bij ADHD komen kijken dan dit. Helaas bestaat dit beeld nog wel. Buiten het drukke jongetje in de klas heb je ook de meisjes die wegdromen in de les en stiller zijn. Vrouwen worden nog steeds minder gediagnosticeerd dan mannen. Ook komen veel mensen er pas op latere leeftijd achter.
Het typische beeld van drukke jongetjes die niet opletten in de klas en voor hun beurt praten is echt outdated.
Oscar Lawson
Ikzelf kreeg de diagnose ADHD toen ik zestien was. Ik had het gevoel dat ik anders was dan anderen, en dat leren veel moeilijker voor mij was dan voor mijn klasgenoten. Als ik terugkijk naar mijn kindertijd was ik wel juist dat kind dat vaak straf kreeg voor praten voor mijn beurt en wiebelen. Halverwege klas 4VWO begon ik achteruit te gaan qua studieresultaten. Ik snapte Franse grammatica wel goed, maar het woordjes stampen lukte bijvoorbeeld niet. Ik ging online zoeken en kwam al snel bij ADHD terecht. Na wat online testjes ging ik naar mijn huisarts en vanaf daar begon ik een test-traject.
Toen ik uiteindelijk de diagnose had begon ik ook met het slikken van Ritalin. De eerste keer dat ik het gebruikte was toen ik voor Frans moest stampen. Ik had verwacht om maximaal 30 minuten te kunnen concentreren, maar ik schrok op toen ik mijn moeder hoorde roepen voor het eten. Dat was 4,5 uur nadat ik begon te leren. Het effect is bij mij erg groot. Wel merk ik dat mijn lichaam onrustig wordt door het nemen van medicatie.
Op dit moment neem ik alleen medicatie als ik echt moet studeren. Voor het volgen van colleges is mijn concentratie goed genoeg. Soms wil ik gaan studeren, maar doe ik per ongeluk iets anders. Op zo’n moment kan ik me compleet concentreren op de verkeerde dingen. (lees: dit schrijven in plaats van studeren voor communicatie, sorry Sarah en Iris) Ook vergeet ik soms echt voor mijn lichaam te zorgen. Ik heb regelmatig dat ik zo geconcentreerd ben dat ik vergeet te eten, als mijn medicatie uitwerkt heb ik opeens een hongerprikkel en besef ik dat ik nog moet ontbijten om 17:00.
Buiten dat het best vervelend is om te moeten studeren wanneer je hoofd een chaos is heeft het ook echt wel leuke dingen. Ik denk heel snel en pas me vrij makkelijk aan als dingen anders gaan dan gepland. Ook kunnen ADHD’ers vaak goed multitasken en heb ik altijd energie.
Mijn grootste studietip is proberen je rust te pakken en die energie die er niet uit komt tijdens het studeren er tussendoor uit te laten. Vaak ga ik even wandelen of in de kamer dansen als ik lang bezig ben, zo ontplof ik niet volledig nadat ik klaar ben met studeren voor de dag.
Ik hoop door dit te schrijven wat meer begrip te creëren. Ook als je klasgenoot naast je door de les heen praat of soms een deadline vergeet. We doen het echt niet bewust!! Oké, tijd om weer te gaan blokken voor communicatie.
Groetjes en liefs,
Oscar, part-time student Creative Business en full-time druktemaker