Achtergrond

De Reclamemuziek Top 40

Wat is nu een betere dag voor reclame dan Black Friday? Geen uiteraard, en daarom zendt NPO Radio2 vandaag vanaf 18:00u de Reclamemuziek Top 40 uit.

Nu hoor ik je denken, NPO Radio2?

Dat is die radiozender waar je ouders tussen kerst en oud en nieuw naar luisteren. Een radio, dat is dat ding dat in je auto zit, waar muziek uitkomt en af en toe van die mensen doorheen kletsen. En een zender, das een soort curated playlist.

Ah laat ook maar, hier heb je gewoon een linkje

Muziek in de reclame, of onder video for that matter, is iets waar we tijdens de opleiding niet super veel aandacht aan besteden. Vaak eindig je dan (ook uit kosten overweging) met een zouteloos stockmuziekje, of een vreselijke ukulele-versie van een bekend nummer… 

En dat terwijl muziek in de reclame wel voor 30% meer verkoop kan zorgen, zo claimt Eve Carpenter van WARC op basis van een onderzoek in admap. Nu ben ik daar best sceptisch over, want één onderzoek is geen onderzoek. Maar goed, in dat artikel noemt mevrouw Carpenter drie functies die muziek voor reclame of een merk kan hebben, en daar geloof ik zeker wel in. 

  1. Aandacht trekken
  2. Een emotionele binding opbouwen
  3. (Op een onbewust niveau) associaties aan een merk koppelen

Iedereen kent natuurlijk “Padapam pa paaaa, i’m lovin’ it!”.

Wacht, die werkt beter in audio he… 

En die is natuurlijk heel sterk. Zo goed zelfs dat Justin Timberlake er een liedje omheen heeft gebouwd. 

Muziek (en audio, of herkenbare stemmen) kunnen een heel sterke koppeling maken voor je product of merk. Dat kan een positieve associatie opleveren maar werkt in ieder geval voor de herkenbaarheid van je merk. 

Terug naar die top 40. Reclame kan dus ‘hits’ maken, zoals bijvoorbeeld die van Justin Timberlake hierboven. Dat nummer is gebaseerd op de padapam pa paaaa van McD. Maar nummers worden natuurlijk ook veel gebruikt om merken of campages te laden of een sfeertje te geven. 

Als je het dan toch met je ouders over Radio 2 hebt, ze kennen vast deze reclame nog wel:

Dit liedje past natuurlijk perfect bij de zorgeloze sfeer die de reclame van Centraal Beheer moet uitstralen. Het liedje in deze reclame was zo’n succes, dat de track op verzoek van televisiekijkers op single is uitgebracht. Het nummer stond vervolgens 33 weken in de Top 40 en zelfs een tijdje op nummer 1 (bron: Top40.nl).

In kerstcommercials doen we uitaard lekker emotioneel: 

Maar daar begint ook wel de twijfel over het gebruik van muziek in de reclame. Zoals uitgebreid beschreven in een artikel op marketingfacts: het gebruik van bestaande nummers in reclame heeft ook zo zijn nadelen. Het is dan al snel geleende emotie, en je hebt kans dat je track door andere merken ook gebruikt wordt, waardoor je als merk nog onopvallender wordt!

En zo leidt een idee voor een berichtje over de Reclamemuziek Top 40 van NPO Radio2, tot een veel te lang verhaal met Quick & Dirty onderzoek, en toch wel interessante aanknopingspunten voor een hoorcollege 🤔. 

Anyway, wil je nog een lekkere throwback, met vast ontzettend veel ‘oh ja momenten’: vanavond (vrijdag 27 november) om 18:00u, op NPO radio 2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *