Dat is het mooie van CB – deel II

Je kunt je studie zo inrichten als je zelf wilt

“Have the courage to follow your heart and intuition. They somehow know what you truly want to become.” Wijze woorden van Steve Jobs, die terugkijkend voor ons, Lilianne en Rebecca Koopmans, een rode draad zijn geweest tijdens onze studie Creative Business.

In een vierdelige serie artikelen blikken de eeneiige tweelingzussen en oud-CB’ers Rebecca en Lilianne terug op hun studietijd bij Creative Business. In dit tweede deel richten ze zich op de keuze van de specialisatie in het tweede studiejaar.

Geschreven door: Lilianne en Rebecca Koopmans. Headerfoto: Juli Roord

Opnieuw kiezen: De specialisatie

Na anderhalf jaar van alles geleerd te hebben over het mediavak, leuke projecten uitgevoerd te hebben en een soort crash course ‘media maken’ te hebben gehad, was het tijd om ons te specialiseren. De grote vraag: welke specialisatierichting willen we op? stelde ons vermogen tot kiezen wederom op de proef.

Met het verschil dat we nu 1-0 voorstonden: het was nu meer een test om naar onze intuïtie te luisteren, maar vooral om deze ook te versterken. Maar helemaal ‘zweverig’ aanpakken deden we het ook weer niet. We zijn alle specialisatie-voorlichtingen langsgegaan en hebben de docenten en studenten onderworpen aan een vragenvuur. Zo hebben we geprobeerd te achterhalen welke vaardigheden je bij elke specialisatie leert en verdiept.

Na lang wikken en wegen hebben we – wederom los van elkaar – gekozen voor hetzelfde: Journalistiek & Voorlichting. Omdat we dachten dat daar onze interesses het meest samenkwamen: schrijven en vormgeving. En wat grappig was: we kwamen weer samen in dezelfde klas.

Dream team

Een hoogtepunt is toch wel dat we een magazine écht gingen maken met een groepje medestudenten – onze redactie. Vooraf, in het eerste kwartiel, ging er veel onderzoek aan te pas. Dit deden we allemaal individueel. We bedachten een eigen concept voor een magazine, deden onderzoek naar de doelgroep en naar de bladformule. Nachten hebben we volgemaakt met onderzoek, onderzoek en nog meer onderzoek, maar het was het allemaal waard.

Want, eind kwartiel één mochten we stemmen op een magazine dat ons het leukst leek. De vijf meest gekozen magazines zouden in kwartiel twee écht gemaakt worden. Beiden stemden we op onze top drie. En bij toeval kwamen we samen in dezelfde redactie: Factcheck – het magazine zie je misschien nog ergens rondzwerven bij CB.

Foto: Magazine Factcheck. Redactie: Jade Cauli, Sarah-Manon Blok, Ewan Slager, Elise Bruil en Lilianne en Rebecca Koopmans

Factcheck is een magazine vol objectieve, diepgravende onderzoeksjournalistiek dat mensen anders laat kijken naar de wereld. Economische, politieke en maatschappelijke onderwerpen worden aan de kaak gesteld om zo bewustwording te creëren van de werkelijkheid.

Dat we beiden in deze redactie zaten, was voor het eerst in deze anderhalf jaar dat we weer samen een project uitvoerden. Hartstikke leuk, want het dream team was back!

Als redactie schreven we meerdere onderzoeksartikelen, verzorgden we de volledige vormgeving van het magazine én testten we dit bij de doelgroep. In acht weken tijd is het magazine in een snelkookpan tot stand gekomen. Om hem dan eindelijk in handen te hebben na die tijd voelde onwerkelijk, maar o zo geweldig! En als compliment kregen we dat hij zo het schap in kon in de winkel.


Kijk verder dan de titel

De specialisatiekeuze voelde op dat moment als iets met een heel groot belang. Want: deze keuze geeft richting in wat je later gaat doen… Maar misschien een kleine geruststelling: mocht je een specialisatie kiezen en erachter komen dat die richting toch niets voor je is, betekent dat niet meteen dat je straks alleen in dat werkveld werk kunt vinden. Ja, je stage en afstudeerproject moeten wel te maken hebben met je specialisatie, maar heel veel type projecten hebben raakvlakken met (alle vier) de specialisaties.

Een tip die we je dus willen meegeven is: kijk verder dan de titel van de specialisatie. Zie het als een soort vaardighedenpakket: welke skills ga je bij welke specialisatie verdiepen, en welk pakket vind je voor nu het interessantst en leukst om meer over te leren? Deze vaardigheden kun je later buiten de kaders van de specialisatie inzetten bij verschillende type banen. Dat is het mooie van CB: je kunt je studie inrichten zoals je zelf wilt.

Neem bijvoorbeeld de specialisatie journalistiek: misschien spreekt het vakgebied van journalistiek je minder aan, maar wie weet wil je wel iets met contentcreatie doen, of vind je het interessant om te leren hoe je verhalen overbrengt die mensen in beweging brengen. Dat zijn vaardigheden die je ook bij deze specialisatie leert.

Note: De specialisaties en de inhoud daarvan zijn nu aangepast, dus of je nog steeds hetzelfde leert als wij is niet zeker, maar het principe geldt nog steeds: er is vaak meer mogelijk dan je in eerste instantie denkt.

Omdenken in de praktijk

Kan elk vak dan leuk zijn? Het is CB, natuurlijk kan dat! Nee, even serieus, tuurlijk kun je een vak hebben dat je minder aanspreekt, maar hoe ga je hiermee om? Een kleine suggestie: het is één grote speeltuin!

Zie de relatief vrije kaders van de opdrachten als een kans om een opdracht die je misschien niet zo aanspreekt, op zo’n manier in te richten dat je er enthousiast van wordt.
Een voorbeeld is het vak Trends en Werkveld (bij onze specialisatie Journalistiek & Voorlichting). De opdracht was: onderzoek een trend in het werkveld waar je straks in wil gaan werken (binnen journalistiek of voorlichting).

Velen hadden moeite met het vak, want het was vrij breed en wat moesten ze doen?
Maar bij Rebecca borrelde er meteen iets op, een geduldige droom: een boekcover maken. Een beetje creatief nadenken en ze wist hoe ze dit verafstaand-lijkende onderwerp kon combineren met de opdracht: ze wilde onderzoek doen naar de trends rondom YA-boekcovers. Ze twijfelde of dit te ver af lag van de specialisatie, maar ze kon het altijd vragen, toch? En het mocht. Als product heeft ze een boekcover opgeleverd waar het onderzoek in verwerkt is, samen met een onderzoeksverslag in de vorm van een mini-magazine.

YOLO, of doelgericht plannen?

Maakt je specialisatiekeuze dan helemaal niets uit? Nee, natuurlijk is het verstandig om aandacht te besteden aan die keuze. Maar weet in ieder geval dat niet je volledige toekomst ervan hangt. Want wist je dat 60% van de banen waarvoor je opgeleid wordt bij CB nu nog niet bestaan?

Kortom: leer de vaardigheden waarmee je straks misschien wel je eigen baan kunt creëren. Kies dat wat je echt leuk lijkt om te doen, en dit geldt voor de rest van het verloop van je studie. Misschien kies je voor hetgeen wat het ‘veiligst’ lijkt, dat is ook mogelijk, maar weet dat je ook mag kiezen voor dat wat je echt leuk vindt, of dat wat je graag wil leren. Zo hebben we ook onze minor gekozen. Maar dat is voor het volgende deel.

Dit verhaal maakt onderdeel uit van de vierdelige serie. Deel I gemist? Je leest het hier!