AchtergrondUitgelicht

Creatieve Inspiratiedag: een duik in de wereld van media, ondernemerschap en passiesCreatieve Inspiratiedag

Op 16 november organiseerde de opleiding Creative Business de inspiratiedag ‘Creative in Business’. Studenten konden zich laten inspireren door interessante sprekers uit het werkveld, door alumni en uiteraard door huidige studenten. Zelf stond ik ook op het podium en interviewde ik techjournalist en Wie-Is-De-Mol winnaar Daniël Verlaan. Daniël is iemand die altijd zichzelf is gebleven in de grote wereld van de media.

De opleiding Creative Business organiseert regelmatig evenementen waarin studenten in contact komen met professionals uit het werkveld. Deze sprekers hebben ooit in de schoenen van de studenten gestaan en ook keuzes moeten maken in hun opleiding en carrières. Voor studenten is dit dé dag om kennis te maken met wat er na de studie mogelijk is. De aanwezigen laten zich inspireren door sprekers die raakvlakken hebben met het uitstroomprofiel van Creative Business. Dit keer was er de inspiratiedag in de Grote Kerk in Enschede. 

Daniël Verlaan: highlight van de dag 

Hij is techjournalist bij RTL Nieuws, auteur van het boek ‘Ik weet je wachtwoord’, podcastmaker over de duistere kant van het internet én Wie-is-de-mol winnaar. Ik mocht Daniël Verlaan interviewen over zijn ervaringen in de mediawereld. Het was een interactief gesprek waarin studenten de kans kregen om hun vragen aan deze veelzijdige duizendpoot te stellen.  

Alumni vertellen over hun ervaringen 

Alumnus Lars Goosselink vertelde over zijn passie voor audiovisuele media. Tijdens zijn minor Audiovisuele Storytelling leerde hij om creativiteit met een positieve impact over te brengen op maatschappelijke thema’s. Hiervoor won hij een Green Award. Ook maakte Lars een podcast voor de Hersenstichting. In 2023 reisde hij af naar Oeganda om een documentaire te maken. Als freelance creatieveling weet Lars studenten te inspireren om zich ook in te zetten voor maatschappelijke thema’s die ertoe doen. 

Van mbo naar hbo

Als freelance content creator leverde alumnus Quint Vermeij animaties en video’s voor verschillende klanten. Tijdens de inspiratiedag vertelde hij over zijn overstap van het mbo naar het hbo en hoe hij tijdens zijn stage leerde om kwalitatieve content te maken. Nu maakt hij die met zijn eigen onderneming Quint Vermeij Visuals.  

CB dag 2.jpg

Passie voor voetbal

Heb jij een passie voor voetbal en wil je dit combineren met je werk? Pim Olde Hampsink is dit gelukt! Vanuit zijn baan bij FC Twente filmde hij tijdens wedstrijden, liep hij tussen de voetballers om content te maken en was hij persvoorlichter bij FC Twente Vrouwen. “Werken bij FC Twente is topsport op het gebied van kwaliteit,” vertelde Pim tijdens zijn presentatie. 

Van klasgenoten naar collega’s: drie oud-studenten, Dionne Vink, Aniek Bos en Julien Berendsen, zetten een creatief marketingbureau op waarmee ze dagelijks werken aan de mooiste projecten. Ze dragen zorg voor webdesign, fotograferen en ontwerpen logo’s. Tijdens hun presentatie vertelden ze hoe het is om na je studie te gaan ondernemen. Een gouden tip hebben ze zeker: “Ga op zoek naar waar je echt gelukkig van wordt.”  

Natuurlijk had de inspiratiedag ook inspirerende sprekers uit de journalistiek. Oud-studenten Michel van Ballegooij en Aileen Slot vertelden hoe ze na hun studie als verslaggevers bij Tubantia begonnen.  Hoe gingen ze op zoek naar nieuws? Wat houdt werken bij een regionaal dagblad in? En wat kunnen studenten doen om voor hun stage bij Tubantia terecht te komen? 

CB dag 11.jpg

Inspirerende studenten aan het woord 

Ook huidige studenten kregen de kans om hun verhaal te vertellen. Zo won Creative Business-student Maaike de Haas met haar educatieve les de Media & Onderwijs prijs. Tijdens de inspiratiedag vertelde ze over haar educatieve specialisatie, waarbij ze een les ontwikkelde om nieuwkomers in Nederland vertrouwd te maken met het bezoek aan de huisarts. 

Van verkeerde studiekeuze naar eigen onderneming 

Het begon met een verkeerde studiekeuze, maar inmiddels heeft Nienke de Jong haar dromen waargemaakt. Nienke de Jong studeerde af aan de opleiding Social Work, maar kwam er al gauw achter dat de opleiding niet helemaal haar passie was. Toch maakte ze de studie af. Tijdens deze podcast vertelt ze daar mee over. Met de minor Startup Ondernemer ontdekte ze haar passie en begon ze Icing on the Cake Concepts: haar onderneming waarin ze voor verschillende bedrijven creatieve producties levert. 

Cb dag 6.jpg

Buitenlandse minor  

Drie Creative Business studenten – Yvet Driessen, Amber Baas en Mirthe Visscher – volgden samen een minor in Orlando. Tijdens de inspiratiedag vertelden ze hoe ze dit aanpakten, wat ze leerden en hoe ze hun vakken kozen. Hun presentatie eindigde met een heleboel tips aan studenten die ook geïnteresseerd bleken in een buitenlandse minor. Heel waardevol voor studenten die nog een minor moeten volgen! 

Podcast ‘Rouwe Randjes’ 

Wanneer de vader van Emily Gruben in 2022 overlijdt, besluit ze een jaar later in de studio van Mad TV de pilotaflevering van haar podcast Rouwe Randjes op te nemen. Haar podcast gaat over het verliezen van een ouder op jonge leeftijd en alle problematiek die daarbij komt kijken. Ze maakte de podcast voor haar afstudeeropdracht. Hiermee won Emily de afstudeerprijs van Saxion (tweede prijs). Tijdens haar presentatie vertelde ze over haar ervaringen bij het maken van zo’n persoonlijke podcast. 

Geslaagde dag 

De verschillende sprekers inspireerden de studenten om ook naast hun studie bezig te gaan met hun carrière. De boodschap was duidelijk: hoe eerder je begint, hoe waardevoller het gaat zijn voor na je afstuderen. Tijdens de inspiratiedag kregen de studenten de mogelijkheid om achteraf te gaan netwerken met de professionals. Naast het bieden van het reguliere onderwijs inspireert de opleiding Creative Business studenten door hen kennis te laten maken met het werkveld en in gesprek te laten gaan met professionals.

Volg Creative Business op LinkedIn en wees er de volgende keer bij!  

Fotografie: Wouter Luttikhuis Photography 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op Saxion.nl