Geschreven door: Eva Spijker, specialisatiecoördinator Communicatie & Journalistiek
Het afgelopen studiejaar draaide de specialisatie Communicatie & Journalistiek voor het eerst. Studenten leerden verhalen vertellen voor verschillende doelgroepen in woord, beeld en geluid, gingen aan de slag met creatieve communicatievraagstukken en ontdekten hoe breed het vakgebied eigenlijk is. Veel studenten beginnen de specialisatie namelijk met een vrij nauwe blik op wat het vak inhoudt, maar ontdekken al snel hoe divers de wereld van communicatie en journalistiek eigenlijk is. Toch blijken er nog flink wat andere misverstanden te bestaan over wat je nu precies doet binnen deze specialisatie. Vraag het rond in de wandelgangen en je hoort van alles: van “alleen maar schrijven” tot “het gaat toch alleen over nieuws?”. Eline Verveld, sinds november docent bij Creative Business, fronste het afgelopen jaar regelmatig haar wenkbrauwen bij zulke aannames. Samen met Eva Spijker, coördinator van de specialisatie, legt ze in dit interview de feiten naast de fabels.
Eva: “Eline, je bent dit jaar gestart als docent binnen de specialisatie Communicatie & Journalistiek. Wat is je eerste indruk?”
Eline: “Heel positief! Het is een energieke specialisatie waarin studenten nieuwsgierig zijn, kritisch leren denken en erachter komen welke kant ze graag op willen. Wat me opvalt, is dat de studenten heel divers zijn: sommigen hebben een passie voor storytelling of schrijven, anderen zijn juist meer strategisch of audiovisueel ingesteld. Dat maakt de dynamiek in de klas ontzettend leuk.”
Eva: “En toch gaan er nog verschillende mythes rond over de specialisatie waar ikzelf soms behoorlijk verbaasd over ben. Ik ben benieuwd hoe jij hiernaar kijkt als nieuwe docent binnen de specialisatie. Goed, hier komt de eerste!”
Mythe 1: “In de specialisatie Communicatie & Journalistiek schrijf je alleen maar artikelen.”
Eline: “Dat hoor ik inderdaad vaak! Natuurlijk leren studenten schrijven, dat is de basis van elke communicatie- of journalistieke professional, maar het gaat véél verder dan dat. Studenten maken veel verschillende soorten content, zoals podcasts, video’s, foto’s, infographics en socialmediaposts. Ze maken ook creatieve communicatieplannen voor echte opdrachtgevers. Heel tof! Schrijven is dus slechts één van de vele tools die onze studenten leren gebruiken om verhalen te vertellen.
Mythe 2: “Bij Communicatie & Journalistiek draait het slechts om nieuws en actualiteit.”
Eline: “Dat is ook niet waar. Nieuws en actualiteit zijn belangrijk, maar we kijken breder. We gaan juist in op de verhalen áchter het nieuws, op langlopende maatschappelijke thema’s of de identiteit van organisaties. Studenten leren hoe je betekenisvolle content maakt die mensen raakt, of dat nu gaat over een actuele gebeurtenis, persoonlijke verhalen of interne communicatie binnen een bedrijf.”
Tekst gaat verder onder de afbeelding

Mythe 3: “Er is weinig creatiefs aan de specialisatie Communicatie & Journalistiek.”
Eline: “Haha, dat is misschien wel de grootste misvatting! Creativiteit is de kern van wat we doen. Of je nu een journalistiek concept bedenkt, een communicatiecampagne ontwerpt of een podcast maakt: het draait allemaal om originele invalshoeken en creatieve keuzes. Studenten denken bij Communicatie misschien al snel aan de hoorcolleges Communicatie uit jaar 1, maar binnen de specialisatie gaat het over corporate communicatie, en amper over communicatietheorieën en modellen. We vinden het binnen de specialisatie belangrijk dat je nieuwe dingen probeert en ‘out of the box’ gaat. Je wilt later in het werkveld toch niet precies hetzelfde doen als de rest? We leren studenten juist om op te vallen in het werkveld met creatieve keuzes.”
Mythe 4: “Binnen Communicatie & Journalistiek ben je alleen met maatschappelijke thema’s bezig.”
Eline: “Dat klopt zeker niet helemaal. Natuurlijk komen maatschappelijke onderwerpen aan bod, maar onze studenten gaan juist aan de slag met allerlei verschillende thema’s en vraagstukken. Zo bieden we bijvoorbeeld een mix van maatschappelijke en commerciële opdrachtgevers. Het leuke is dat studenten binnen sommige vakken zelf kiezen met welk onderwerp of welke opdrachtgever ze aan de slag willen.”
Mythe 5: “Als ik voor Communicatie & Journalistiek kies, word ik later sowieso journalist of communicatiemedewerker.”
Eline: “Nee, dat hoeft helemaal niet! De specialisatie bereidt je voor op veel verschillende rollen. Natuurlijk zijn journalist en communicatiemedewerker mogelijke opties, maar je kunt ook denken aan functies als content creator, podcastmaker, socialmediaspecialist, redacteur, persvoorlichter, communicatieadviseur en nog veel meer. Het mooie is dat je zelf kunt ontdekken welke kant je op wilt en hoe je jouw talenten inzet.”
Eva: “Dat zijn zeker mooie inzichten! Als je één ding zou willen meegeven aan studenten die nog twijfelen over deze specialisatie, wat zou dat dan zijn?”
Eline: “Dat ze zich niet moeten laten leiden door deze mythes, haha! De specialisatie is echt veelzijdig. Ook wanneer je nog niet weet welke vorm van verhalen vertellen bij je past of welke kant je precies op wilt: je kunt hier van alles uitproberen voordat je op stage gaat. Maar kies vooral dat waar je hart sneller van gaat kloppen.”
Eva: “Dankjewel Eline! Deze mythes zijn in ieder geval ontkracht, en de feiten zijn gebracht. Op naar een mooi nieuw specialisatiejaar!”